Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent

Minulé pondělí se odehrál historicky první ročník konference zaměřené čistě na rostoucí trend rostlinných produktů. Konferenci Plant-Powered Perspectives 2020 pořádal projekt Rostlinně a účastnili se všichni významní hráči na trhu s rostlinnými produkty. Agentura Nielsen poskytla prodejní data o rozsahu, který do této chvíle nebyl nikdy zveřejněn. Zástupkyně European Institute of Innovation and Technology zase mluvila o udržitelném potravinovém systému a proběhla i soutěž rostlinných startupů o poradenství i finanční výhru. Konference se kvůli pandemii koronaviru odehrávala ve virtuálnálním prostředí.

Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které lze najít v regálech českých supermarketů, a vyhlídek do budoucna. Podle Andrey Vozníkové z agentury Nielsen se v brzké budoucnosti na trhu objeví rostlinné alternativy vajec, mořských plodů, uzenin z hub a cibule nebo rostlinná mražená hotová jídla mezinárodní kuchyně.

Vozníková dále  hovořila o rostoucím rostlinném trendu v konkrétních číslech: „Rostlinná mléka v porovnání prodejů z loňského roku a roku 2012 vzrostla o 331 %, rostlinné jogurty o 900 %.“ Tento trend se rozhodla následovat i původně mlékárenská společnost z Polska Jogurty Magda. Zástupkyně společnosti Magdalena Kubit v rámci své prezentace popsala přechod společnosti k rostlinné výrobě a vývoj velmi oblíbeného kokosového jogurtu PlantOn,  který trval přes dva roky.

Jak nasytit předpokládaných 10 miliard lidí, kteří na naší planetě budou žít v roce 2050? To je výzva,“ řekla při své přednášce Marika Kůrová z European Institute of Innovation and Technology. S ostatními účastníky konference se podělila o to, jak může tato organizace pomoct podnikatelům, kteří svými aktivitami chtějí přispět k udržitelnému potravinovému systému.

Jakub Lunter ze slovenské společnosti Alfa Bio zase přispěl svým vstupem o historii sóji. Začal pět tisíc let nazpět, kdy byla sója společně s rýží v Asii považovaná za posvátnou plodinu. Zmínil i citát z amerických New York Times, že „tofu je nová pizza“ a dostal se až do přítomnosti. „Miliarda lidí má dnes sóju jako hlavní zdroj proteinu,“ uvedl ve svém výstupu zástupce slovenské společnosti.

V rámci konference proběhla také soutěž Plant-Powered Mashup. Rostlinné startupové projekty mezi sebou soutěžily před odbornou porotou o jejich rady a konzultace, roční propagaci svého projektu na sociálních sítích Rostlinně i o 10 000 Kč do začátku. Porota ve složení Zuzana Magálová (Garden Gourmet), Martin Rozhoň (Vivantis), Václav Liška (Leverage Technology) a Luboš Vidlička (Forky’s) nakonec vybrala za vítěze projekt Martina Lanty s názvem Etický Marketing. Jde vlastně  o vyhledávač na způsob Amazonu nebo Heureky, který usnadní nakupování etických a udržitelných produktů.

Brand manažerka Garden Gourmet Zuzana Magálová ve svém příspěvku mluvila o tom, že pokud zákazník opustí zažité stereotypy, čeká ho bohatý svět rostlinných produktů. „Chuť je hlavním driverem při objevování rostlinné kategorie, ale zároveň i překážkou,“ zmínila. Podle průzkumu Garden Gourmet lidé nejčastěji mění své stravování kvůli pestrosti stravy, osobnímu zdraví a také kvůli chuti.

Zlatým hřebem konference byla panelová diskuze na téma „Budoucnost gastronomie je rostlinná“. Moderoval ji Libor Pozníček z projektu Rostlinně a diskutovali Jana Dorčáková z magazínu HOREKA, zakladatel konceptu Forky’s Luboš Vidlička a patroni projektu Rostlinně – Martin Kortus ze školy vaření Laboratorio a Ondřej Panoš z první flexitariánské restaurace v Praze – Spojky Karlín.

V diskusi se panelisté ohlédli za dalekou cestou, kterou rostlinná kuchyně v ČR urazila, probrali dopad pandemie na jejich podnikání a uvažovali o budoucnosti. A co jim na trhu nejvíce chybí? Zakysaná smetana v rostlinné verzi a kvalitní zelenina. „Přeju všem kolegům v gastro sektoru, abychom to přežili a abychom se příští rok na konferenci potkali osobně,“ uzavřel diskusi a program konference Ondřej Panoš.

Tip: chcete si udělat pravidelně domácí jogurt? Využijte k tomu třeba jogurtovač.

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pokud budete chtít údaje odstranit, tak nás kontaktujte na info@zeen.cz